Príprava kávy doma a rýchle účinky kávy na zdravie

Či ste už vychýrený kávičkár alebo si len chcete sporadicky vyskúšať prípravu naozaj kvalitnej kávy, potom čítajte ďalej detailný postup prípravy kávy. O káve sa už toho popísalo naozaj dosť a hoci názory na to, či káva má pre zdravie človeka pozitívne alebo skôr negatívne účinky, sa rôznia, správnosť tvrdení necháme na vašom vlastnom posúdení.

Postup prípravy kávy

Káva je príjemný osviežujúci nápoj, ktorý pripravujeme vylúhovaním zomletých upražených zrniek, semien ušľachtilých odrôd kávovníkov. Zaháňa malátnosť, únavu a ospanlivosť. Tieto účinky podmieňuje alkaloid kofeín. Vonné látky, ktoré vznikajú pri pražení kávy, dlhším pôsobením tepla vyprchávajú. Preto kávu varíme prikrytú. Pripravujeme ju sparením, vylúhovaním alebo filtrovaním.

Časté pitie čiernej kávy však zdraviu škodí, Neodporúča sa piť kávu ani pred spaním.

Kávu môžeme pripravovať rôzne, avšak pri každom spôsobe treba dodržiavať tieto pokyny:

  1.  Praženú zmkovú kávu kupujeme len v menšom množstve, radšej častejšie, aby bola čo najčerstvejšia.
  2.  Udržujeme ju v nepriehľadných nádobách, tesne uzavretých, aby z nej nevyprchala vôňa.
  3.  Kávu zomelieme vždy jemne, aby sa čo najlepšie a najrýchlejšie vylúhovala.
  4.  Na varenie kávy používame čerstvú vodu, nie odstátu, avšak nesmie dlho vrieť.
  5.  Vodu na kávu prevárame vždy v nádobe, ktorú používame len na jej prípravu, či už v sklenej, smaltovanej alebo v nádobe z nehrdzavejúcej ocele.
  6.  Pri príprave kávy je dobre pridať na jednu dávku štipku soli. Veľmi tým získa na chuti, najmä ak používame tvrdú vodu.

PRÍPRAVA ZRNKOVEJ KÁVY SPARENÍM

Do šálky dáme vrchovatú lyžičku mletej kávy (približne 6 – 7 g), 10 g cukru (2 kocky), zalejeme ju 1 dl vriacej vody, premiešame lyžičkou a podávame. Sem počítame aj tureckú kávu, ktorú pripravujeme takto: do kanvičiek na tureckú kávu dáme 1 dl čerstvej vody, 10 g cukru (2 kocky) a postavíme na sporák. Keď voda zovrie, kanvičku odtiahneme na okraj sporáka, pridáme lyžičku mletej zrnkovej kávy a pomiešame. Kanvičku znova postavíme na sporák a necháme zovrieť. Potom ju odtiahneme na okraj, a keď pena opadne, dáme ju ešte raz zovrieť a hneď podávame v kanvičke.

PRÍPRAVA KÁVY VYLUHOVANÍM

Na osobu počítame 7 g jemne zomletej zrnkovej kávy a 1 a pol dl vody. Do kanvice dáme čerstvú vodu a postavíme na sporák. Keď začne voda vrieť, vsypeme do nej kávu, lyžičkou premiešame, necháme prejsť varom, prikryjeme a odstavíme. Kávu necháme chvíľku postáť, potom ju precedíme do porcelánovej kávovej kanvice a podávame horúcu. Cukor si pridáva každý sám.

PRÍPRAVA KÁVY FILTROVANÍM

Jemne zomletú kávu dáme do sitka kávovaru a zalievame vriacou vodou alebo necháme pôsobiť paru a prekvapkávať do sklenej nádoby, čo závisí od druhu kávovaru. Cukor si pridáva každý stolujúci podľa chuti. Množstvo kávy a vody závisí od toho, pre koľko osôb kávu pripravujeme.

PRÍPRAVA BIELEJ ZRNKOVEJ KÁVY

0,5 litra vody, kúsok cigórie, 30 g mletej zrnkovej kávy, 0,5 litra mlieka.

Do kanvičky dáme vodu a cigóriu. Postavíme na sporák, a keď voda začne vrieť, prisypeme kávu, pomiešame, necháme prejsť varom a hneď z ohňa odstavíme. Do zavarenej kávy dáme lyžicu studenej vody, prikryjeme a po chvíľke ocedíme cez silonové sitko, ktoré používame len na tento účel. Kávu dáme do kávovej kanvice a do druhej horúce prevarené mlieko a podávame. Kávu si sladí každý stolujúci podľa vlastnej chuti.

PRÍPRAVA OBILNINOVEJ KÁVY

0,5 litra vody, 2 vrchovaté lyžice melty, 6 dl mlieka,

60 g kockového cukru (3 kocky na dávku kávy).

Do vriacej vody zavaríme meltu, pomiešame, odstavíme, zalejeme lyžičkou studenej vody a necháme približne 2-3 minúty postáť. Potom ju cez husté silonové sitko precedíme do kanvice. Do druhej kanvice dáme prevarené mlieko a podávame. Množstvo cukru si pridáva každý stolujúci podľa chuti.

Príprava-kávy-je-veda

Príprava naozaj kvalitnej kávy je veda

Prevládajú pozitívne účinky kávy na zdravie človeka?

V prvom rade si treba uvedomiť, že ak sa chceme zaoberať pozitívnymi resp. negatívnymi účinkami kávy, je treba zohľadňovať viacero faktorov. Dôležitý je najmä zdravotný stav človeka, druh kávy, jej kvalita či počet vypitých šálok kávy za deň.

Už v roku 1820 podal prvé správy o vplyvu kávy na človeka nemecký vedec Friedlieb Ferdinand Runge, ktorý zistil, že v semenách kávy sa nachádza alkaloid kofeín zodpovedný za zlepšenie činnosti nervov, svalov, ľadvín, mozgu a hlavne srdca.

Obsahuje antioxidanty

Je dokázané, že káva má dokonca väčšie antioxidačné účinky než zelený čaj, niektoré druhy ovocia či kakao. Medzi látky v káve s najbohatším antioxidačným potenciálom patria polyfenoly, ktoré chránia bunky ľudského tela proti voľným radikálom. Takýmto spôsobom bráni káva predčasnému starnutiu buniek a posilňuje odolnosť nervového a imunitného systému.

Zároveň potlačuje vznik Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby či rakoviny.

Podľa najnovších štúdií z Holandska znižuje káva riziko onemocnenia cukrovky 2. typu o pätinu.

Čoraz častejšie sa vo vedeckom prostredí zmieňuje aj fakt, že pitím kávy sa znižuje riziko cirhózy pečene či dokonca rakoviny hrubého čreva. Mnohým káva pomáha aj pri pravidelnom zdravom dodržiavaní toalety, a to najmä ráno. Inak by trpeli zápchou.

Čo sa týka pitia kávy s mliekom, tak mlieko nemá žiaden vplyv na účinok kofeínu, ako si mnohí myslia. Mlieko len tlmí pôsobenie kofeínu na sliznicu žalúdka, čo má za následok kontinuálne pôsobenie kofeínu na organizmus a nie prudké a náhle.

Káva na vlasy a vlasovú kúru

V ženskom prostredí by ženy určite mali vedieť, že káva urýchľuje rast vlasov a to tak, že kofeín krátkodobo zvyšuje krvný obeh. Tým sa zvýši aj krvný obeh pri korienku vlasu a to zabezpečí lepší prísun výživných látok a podporu rastu vlasov.

Uvarenú kávu nechajte vychladnúť na normálnu teplotu tela a priamou masážou aplikujte na vlasovú pokožku. Nechajte kávu vo vlasoch pôsobiť a následne vlasy opláchnite.

Časom zaznamenáte menej vypadnutých vlasov a ich rýchlejší rast a vy sa tak môžete tešiť na krásne francúzske vrkoče.

Piť kávu počas tehotenstva?

Mnoho mamičiek sa pýta, či pitie kávy počas tehotenstva je vhodné alebo by sa mali radšej kávy na dlhšiu dobu vzdať.

Odborníci sú vo svojich vyjadreniach jasný:

Tehotné ženy by to nemali preháňať s pitím kávy. Odporúča sa skôr nastávajúcim mamičkám kofeín vynechať úplne.

Ďalšou negatívnou vlastnosťou kofeínu je fakt, že zvyšuje vylučovanie vápnika močom a znižuje vstrebávanie železa. Kvôli tomu môžu mať matka aj plod málo vápnika a byť chudokrvní.

Ako si vychutnať kávu

Nie je to tak dávno, keď sa káva servírovala počas jedla. Doposiaľ je to tak, napríklad pri večeri, ale dnes väčšina z nás privíta skôr pohár vína či minerálky počas jedla, ako kávu po ňom. Silné čierne espresso v malej šáločke vždy dobre padne a osvieži hostí po niekoľkých pohárikoch vína.

Ak nemáme kávovar na varenie espressa, silnú kávu si môžeme urobiť aj prekvapkávanú cez plastový alebo papierový filter. Do malej šáločky nasypeme 1 kopcovitú polievkovú lyžicu mletej kávy, podľa chutí jej môže byť aj viac. Keď pripravujeme silnú kávu, použijeme kvalitnú mletú praženú kávu, prípadne kávu označenú ako vhodnú na prípravu espressa. Skúsme sa vyhnúť príliš kyslým druhom. Podávajme ju so smotanou a cukrom.

káva

Keď chceme pripraviť silnú kávu, použijeme kvalitnú mletú praženú kávu.

Názor pre negatívne účinky kávy na zdravie človeka

Pitie zrnkovej kávy je nesmierne rozšírený zlozvyk. Prečo zlozvyk? Lebo ide o návykovú látku, ktorá veľmi poškodzuje organizmus. Iba 9% dospelých ľudí nepije kávu. Mnohí si ju doprajú s odôvodnením, že káva im zvyšuje tlak, pomáha prebudiť sa atď. Je to rovnaký argument ako ten, že cigarety pomáhajú pri hladovke a odtučňovaní a alkohol rozširuje cievy.

Na dôkladné prebudenie je vhodné vydrhnúť pokožku tela kefkou a striedavá sprcha, na zvýšenie nízkeho tlaku cvičenie a bylinky. Káva však ľudom chutí, zvykli si na ňu. Je to droga. Jej škodlivý účinok je taký veľký, že sa opláca prejsť na iný druh kávy – na sójovú kávu, meltu alebo na veľmi chutnú kávu z pražených púpavových koreňov. Nuž posúďte sami slová odborníkov:

„Na kofeín vzniká psychický aj fyzický návyk. Pri jeho vynechaní sa dostavia abstinenčné chorobné príznaky. Už sám názov pripomína drogu. Kofeín podobne ako kokaín má povzbudzujúci účinok na centrálny nervový systém, ktorý nespočíva v dodaní energie alebo nejakej vitálnej látky, je jednoducho presne tým, čím je bič na kone. Šľahnutie bičom unavenému koňovi energiu nedodá, kôň sa však bolesťou vzopne a siahne na dno svojich síl.

Podobne aj unavený človek po vypití kávy siaha do rezerv svojej životnej sily namiesto toho, aby sa vyspal. Káva ho osvieži tým, že ho donúti siahnuť na rezervy. Únava sa potom vráti s väčšou naliehavosťou. Človeku často pijúcemu kávu bude v starobe chýbať životná sila a môže byť vážne chorý. Káva sa dáva do súvislosti s mnohými chorobami, napr. patologickou zvýšenou srdcovou činnosťou, zmenou priesvitu ciev, zvýšeným krvným tlakom, vrodenými chybami, cukrovkou, rakovinou podžalúdkovej žľazy, žalúdkovými a dvanástnikovými vredmi, zlyhaním činnosti obličiek, tráviacimi fažkosťami, roztržitosťou, poruchami spánku a pod.

ĎALŠIE DOMÁCE NÁVODY:  Ako pripraviť zemiakové cesto

Kofeín zapríčiňuje aj chaos v hladine krvného cukru tým, že núti pankreas k vylúčeniu inzulínu. Teraz sa možno opýtate, či by nebola lepšia káva bez kofeínu. Nechajte ma odpovedať aj na túto otázku, hovorí Dr. Diamond. Zlomili by ste si radšej ruku alebo nohu? Proces odstránenia kofeínu si vyžaduje použiť silný kaustický (horúco pôsobiaci) chemický roztok, ktorý vnikne do kávového zrna a vy ho musíte stráviť.

Jedna šálka kávy alebo obyčajného čaju potrebuje 24 hodín na to, aby prešla obličkami a močovými cestami. Ak teda pijete počas 24 hodín viac ako jednu šálku kávy (čaju), nesmierne zaťažujete obličky. Ak pijete 5-8 šálok denne, šetrite si na umelú obličku. Každá káva, s kofeínom alebo bez neho, je silno kyselinotvomá. Nie je lepšie prestať piť kávu alebo začal piť púpavovú kávu? Ani to však nie je úplné riešenie, lebo pri každom procese praženia vzniká rakovinotvomý 3,4-benzpyrén.“

Toľko o káve lekári Dr. O. McDougal a Dr. P. Ariola. Obaja sú uznávanými odborníkmi v oblasti výživy.

Či je káva zdravá alebo nie necháme na posúdení na vás. Portál www.FoodFest.sk nejde nijakým spôsobom zasahovať do názoru ľudí, no vždy zastáva názor, že všetko treba jesť, no s mierou a rozumom.

Aké názory prevládajú u vás? Ste stálym prívržencom kávy alebo vám káva skôr nechutí? Ste ešte študent alebo už pracujete? Podeľte sa s nami o vaše skúsenosti.

Vaše nápady a názory

Robo

Ako je možné, že niekto si dá kávu pred spaním a bez problemov zaspí? Poznám viac ľudí, u ktorých to takto funguje. Ja si môžem dať kávu najneskôr o 5, inak nespím. A pred športom ju tiež nepijem, v parku, kam chodím behať, zas toľko WC nie je.

Lucia

No zase ja som počula, že káva je aj prospešná a dokonca má aj antioxidačné účinky, a keď som sa aj gynekológov v nemocke pýtala tak nijaký dr mi nepovedal, že kávu nie, práve naopak povedali, že si ju kľudne môžme dopriať, ale s mierou a nie smrtiaka.

Iná je reč o kofeínu a tých čo pijú doslovne ,,smrtiaky,, viackrát denne a dlhodobo, potom sú tie účinky čo sú tu napisané,ale pokiaľ sa káva pije naozaj taká slabá a v norme tak nevidím dôvod.

Miška12

Ja som v prvých dvoch mesiacoch kávu vysadila, lebo jedna babka povedala…. A mala som neustále bolesti hlavy, závraty, nízky tlak.. Keď som prišla k lekárovi, tak mi nariadil aspoň 1 kávu denne (i sestrička pri meraní tlaku mi to odporúčala). Čiže 1 káva bábätku určite neuškodí…

Mirka

v oboch tehotenstvách som pila kofeínovú kávu. V druhom tehotenstve iba jakobs velvet, lebo ani nevoňala, ani nesmrdela, zo zrnkovej ma nadrapovalo na zvracanie. Pila som ráno a poobede. Nikomu nic nie je, všetci sme prežili. pijem kávu aj počas dojčenia, bejby nedáva nijaké negatívne podnety, takže nevidim dôvod prestať.

Pri nízkom tlaku, ako mám, ja by som bez kofeínu neprežila.

Barbora

Ahojte, práve študujem tie vaše pitie-nepitie kávy, tiež mám veľmi rada kávičku, som v 3 tyždni, ale skúšam nahrádzať Carom, chutí skoro ako nesca, tak vravíte, že keby som mala nizký tlak alebo celkovú vyčerpanosť v pohode si možem dať občas kavičku, taku v norme 2 lyžičky? Ešte som sa dr.nepýtala, lebo až v pondelok mi potvrdia či je všetko v poriadku a či tehotenstvo je ako má byť….  

Veronika

Áno, citlivosť na kofeín je individuálny. Ja pokojne po káve tiež zaspím. Ale ten spánok potom nie je tak kvalitný a telo si nemusí toľko odpočinúť.

JankaDanka

Ahoj, ja som tiež pila kávu dosť často, aj päť šálok denne ak nie viac, viac-menej to spôsoboval stres v práci, ktorý si napr. fajčiari odbúrajú cigaretkou a ja ako nefajčiar som trošku vypla pri káve. Keď som ostala tehotná, dala som káve stop. Závraty, zatmievanie pred očami a iné ma donútili si dať denne šálku kávy. Pýtala som sa na to lekára (dokonca troch nezávisle od seba) a každý mi povedal, že káva, pokiaľ nie je vo vysokých množstvách tak nemá ako uškodiť, dokonca má aj niečo dobré. Povedali mi, že dve šálky za deň nič neurobia, dokonca mi však povedali, že je lepšia klasická zalievaná ako neska. Jediné, čo mi však všetci povedali, že posledný mesiac tehotenstva by som už nemala, to mi skôr odporučili meltu, alebo inú kávu.

Tomáško

Áno, chronický kofeinista má dokonca paradoxné reakciu a po káve má útlm. Samozrejme záleží na druhu kávy, myslené ristretto vs. prekvapkávaná.

Maroš

Nie som športovec, no však na pitie kávy mám ostro vyhranený postoj. Som na káve závislý. Pijem najhoršie možnú variantu – český turek (silný) s primeraným množstvom cukru a som spokojný. S kávou vstávam (umožňuje mi začať fungovať asi o 30 minút skôr ako bez kávy) a s kávou chodím spať, hlavne po náročných nočných 12h smenách. Dám si pivo, zapite kávou, dve cigára, sprcha a spím ako mimino až do troch poobede, kedy vstávam na ďalšie nočné. 🙂 Tých káv za 24 hodín vypijem medzi piatimi a siedmimi, záleží na momentálnej konštelácii hviezd. A som spokojný. Robím toto už štyridsať rokov. No a na niečo umrieť musím, nie?

Tibor

Skôr je to o možnosti istej závislosti a s ňou spojené zmene reakcie tela. Ja si svojho času vypestoval závislosť podobnú tomu, čo píše Maroš a v tú dobu som si tiež dával bez veĺkého preháňania “kafe na spanie”. Od tej doby som to veľa obmedzil a dnes už si zase kafe pred spaním moc dať nemôžem, pretože by sa mi zaspávalo horšie (nie je to synonymom k “nezaspím”).

Miro

Ako dlho po tréningu by sa teda idealne nemala piť káva? Často trénujú popoludní / večer, ale potrebujem potom ešte pracovať, takže si kávu neodpustím. Väčsinou tak s 3-4 hodinovými odstupom.

Maroš

3-4h odstup je podľa mňa v pohode, čo sa týka odstupu po tréningu. Chcelo by to nepiť ju pred spaním (nejaký priemerný ideál je 6h pred spaním, čo u vás asi moc nehrozí) – hľadajte kompromis, ktorý vám bude najviac vyhovovať. Dlhodobo piť kávu menej ako 4-6 hodín pred spaním sa určite podpíše na zdraví – negatívne (kvalita spánku trpí). Je potreba s tým počítať.

Lesánia

Káva je dobrá vec 🙂 celkovo skôr telu prospešná 🙂 ale ako väčšinou platí všetkého veľa škodí 🙂 takže ľudia odporúčam ideálne 1-2x denne 🙂 jednu doobeda a druhú popoludní.

Rišo3

pred 3 rokmi ma bolel chrbát aj ruky to bolo strašné, bral som proti bolesti, ale aj kávu som si dal – keď som pila aj kávu o to ma menej bolelo tak som to povedal aj v lekárni či je to mozné, že káva má také účinky proti bolesti a len nechápavo pozerali na mňa – mám to na vlastnom tele odskúšané, že áno je to tak.

Simonka

Ale áno, káva ma analgetické účinky, ale primitívnym potláčaním bolestí sa nič nerieši, pretože ak príčina pretrváva, bolesťť bude na to stále upozorňovať. Dlhodobá ignorácia bolesti je cesta k fatálnemu zlyhaniu nejakého orgánu v tele. Bolesť je zufalé volanie vlastného tela. Ten, kto hlúpo zabíja bolesť a nerieši príčinu jej vzniku tak si pod sebou píli konár. Pozor na to!

Dominika

Kávička bola cez 30 rokov dennodene predo mnou. Asi pred dvomi mesiacmi sa mi pri pití kávy v jednej kaviarni zdvihol žalúdok a je po závislosti , od toho času kávu nepijem, absolútne mi prestala chutiť. Podotýkam, nebolo to z hygienických dôvodov. Jednoducho moje telo povedalo dosť bolo kávy! U niekoho po rokoch sa vytvára závislosť, u mňa odpor!

Miro222

Vy ste si mysleli, že sa jedná o zalievanú, či prekvapkávanú kávu? To je totálny odpad, čo môže človek piť! Z toho bolí len žalúdok a je zle! Autor myslel určite presso, ktoré je v styku s kávou pri pretlačení iba niekoľko sekúnd. Totiž, presso na rozdiel od iných spôsobov prípravy káv môžete za deň vypiť aj niekoľko desiatok…a navyše, je telu prospešné, čo sa o iných kávach nedá povedať.  

.za fotky ďakujeme

Make coffee od Shunichi kouroki je licencovaný pod CC BY 2.0 @06/2018 //pridaná vrstva na originál, Girl Making Espresso od Petteri Sulonen je licencovaný pod CC BY 2.0 @06/2018 //pridaná vrstva na originál, Coffee od GrammarGirl je licencovaný pod CC BY 2.0 @06/2018 //pridaná vrstva na originál

Čítajte ďalej

Príprava kávy doma a rýchle účinky kávy na zdravie | FoodFest.sk
  • Hodnotenie článku

Súhrn nových poznatkov

Máš chuť si pripraviť dobrú kávu len nevieš ako? Potom si prečítaj návod ako pripraviť kávu aj so zdravotnými účinkami kávy na zdravie človeka. Káva na vlasy je

5
Hodnotenie: 5.0 (2 hlasov)
Sending
Zatiaľ bez komentára. Buďte prví

Pridaj komentár

Zdieľaní
Najlepšie recepty na internete. Uvarte si s nami rýchle a zdravé recepty a potešte svojich najbližších. Vyskúšajte overené vianočné či veľkonočné recepty, fitness recepty