Chia semienka alebo ľanové semená? Voliť tradičné alebo nové „superpotraviny“?

Zdravá výživa predstavuje pre väčšinu ľudí jeden veľký chaos. Internet je plný reklám na rôzne zázračné výživové doplnky na podporu zdravia, chudnutia, detoxikácie, …Všade sa spomínajú „superpotraviny“, zelené potraviny, čínske huby, chia semienka, ľanové semienka atď.

Preto by sme chceli v tomto článku vysvetliť, čo sú to „superpotraviny“, aké majú pozitíva a negatíva a porovnať tzv. nové „superpotraviny“ s tradičnými slovenskými „superpotravinami“. Na konkrétne porovnanie sme si vybrali chia semienka a ľanové semienka. V samotnom závere tohto článku nájdete aj náš malý zoznam odporúčaných „superpotravín“.

superpotraviny Chia semienka alebo ľanové semená? Voliť tradičné alebo nové „superpotraviny“?

Čo sú to „superpotraviny“ (alebo superfoods)

„Superpotraviny“ dnes zažívajú veľký boom. Stali sa symbolom zdravého životného štýlu. Zasiahli tak každého, kto sa snaží urobiť niečo dobré pre svoje zdravie.

Napriek tomu, že sa slovo „superpotravina“ v posledných rokoch používa veľmi často, nemá žiadnu oporu v legislatíve, ani v podstatných klinických štúdiách. Dalo by sa teda povedať, že za „superpotravinu“ sa dá vyhlásiť takmer čokoľvek. Neexistuje ani žiaden oficiálny zoznam „superpotravín“ (angl. superfoods).

Definícia „superpotraviny“ je relatívne jednoduchá. Je to taká potravina, ktorá na základe výskumu a dlhoročnej praktickej skúsenosti s jej používaním, vykazuje množstvo pozitívnych efektov na zdravie a prípadne aj prispieva k liečbe. Je to zjednodušene akási „zlatá baňa“ výživných látok.

Na zozname nových „superpotravín“ sa zvyčajne objavujú rôzne plody a semienka, ktoré majú exotický pôvod a sú s nimi spojené príbehy o tom, ako práve vďaka nim prežili starodávne civilizácie. To často vzbudzuje dojem, že ostatné potraviny v našej strave nie sú tak zdravé, a to nie je pravda.

Existuje množstvo základných potravín, ktoré majú priaznivý obsah a pomer výživných látok, no málokto ich volá „superpotraviny“. A pritom by si toto označenie určite zaslúžili.

Čítaj ďalej:  Nápoje a príprava nápojov kedysi a dnes

Pár príkladov tradičných slovenských „superpotravín“, ako je napr. ľanový olej, mak siaty, kyslá kapusta a pod. uvedieme v závere článku.

superpotraviny- Chia semienka alebo ľanové semená? Voliť tradičné alebo nové „superpotraviny“?

Problém kvality a ceny nových „superpotravín“

Jedna skupina odborníkov na výživu tvrdí, že exotické „superpotraviny“ sú rastliny z nehostinných podmienok, preto v sebe ukrývajú viac koncentrovaných živín ako iné bežné potraviny. A vo väčšine prípadov je to aj pravda. Problém je ten, že dnešné „superpotraviny“ sa od tých prapôvodných v mnohom líšia. Veľa „superpotravín“ prejde pri ceste za zákazníkmi priemyselným spracovaním, čo by malo okrem iného zaručiť, že výsledkom bude výrobok bez plesne a škodcov. Lenže tak to byť nemusí. Mnohé exotické rastliny importované do Európy, vrátane Slovenska, totiž rastú v krajinách, kde nie je ochrana spotrebiteľa na tak vysokej úrovni, a preto môžu obsahovať zvyšky pesticídov aj ťažkých kovov. Hlavne tie, ktoré sa dovážajú z Číny, Čile alebo Mexika.

Cena väčšiny „superpotravín“ výrazne prevyšuje cenu konvenčných potravín. Niet divu, pretože sa do strednej Európy väčšinou dovážajú zďaleka.

Viem, že je vám jasné, že „za kvalitu sa platí“. Preto, ak siahate po nových „superpotravinách“, odporúčame zvoliť bio kvalitu.

Porovnanie chia semienok a ľanových semienok

My sme si na porovnanie nových a tradičných „superpotravím“ vybrali chia semienka, ako zástupcu nových „superpotravín“ a ľanové semienka, ako zástupcu tradičných „superpotravín“.

Hneď na začiatku musíme zdôrazniť, že obe porovnávané semienka sú pre zdravie nesmierne prospešné. Majú taký komplexný obsah živín ako máloktoré potraviny. V určitých vlastnostiach sa však líšia.

chia-semienka Chia semienka alebo ľanové semená? Voliť tradičné alebo nové „superpotraviny“?

Chia semienka patria medzi známe nové „superpotraviny“. Majú bohaté zásoby antioxidantov, minerálnych látok, esenciálnych aminokyselín, omega-3 mastných kyselín, vlákniny, vápnika,  vitamínu B a C, fosforu atď. Pripisujú sa im mnohé zdravotné benefity, hlavne budovanie tenkých svalových vlákien, podpora kardiovaskulárneho systému, stabilizácia hladiny cukru v krvi, udržiavanie energie počas celého dňa, zlepšenie pleti, vlasov a nechtov atď.

Čítaj ďalej:  Stravovacie návyky: Stravujete sa počas dňa zdravo?

V 100g chia semienok nájdete 13-17g omega-3 tukov, 0.6-1.2g plne využiteľného vápnika, cca 1g fosforu, 150mg draslíka, 3.9mg zinku atď.

Ľanové-semená Chia semienka alebo ľanové semená? Voliť tradičné alebo nové „superpotraviny“?

Ľanové semená patria medzi tradičné slovenské „superpotraviny“. Obsahujú množstvo antioxidantov, omega-3 mastných kyselín, vlákninu, vitamíny (B1, B2, C, E), železo, kyselinu listovú, kyselinu pantoténovú atď. Naviac obsahujú ešte lignany, ktoré pozitívne pôsobia na hormonálnu nerovnováhu a pomáhajú tak pri ťažkostiach v klimaktériu (menopauze). Podporujú imunitu a majú využitie aj pri liečbe rakoviny a cukrovky (známa Ľanovo-proteínová liečebná diéta Dr. Budwig).

V 100g ľanových semienok nájdete 6.8mg železa, 240mg vápnika, 400mg horčíka, 4.1mg zinku, 655mg fosforu, 820mg draslíka, 22g omega-3 tukov atď.

Uvedené hodnoty na 100g sa pre obe semienka môžu líšiť, pretože veľa závisí aj od oblasti, kde boli vypestované.

Zhodnotenie: chia semienka verzus ľanové semienka

Obe semienka sú zdraviu prospešné, čo sa týka podpory imunity, trávenia, detoxikácie atď.

Ľanové semienka sú lacnejšie a obsahujú viac omega-3 tukov a zinku v porovnaní s chia semienkami.

Chia semienka zas obsahujú viac vápnika, draslíka a fosforu, v porovnaní s ľanovými semienkami.

Ak zhodnotíme zloženie, účinky a cenu, nedá sa zvoliť jednoznačný víťaz. Pri určovaní poradia záleží na tom, kvôli čomu si ich kupujeme. Či len preto, že vieme, že sú zdravé, alebo pre obsah konkrétnej látky, prípadne na podporu riešenia konkrétneho zdravotného problému.

Čo z toho vyplýva?

Ak máte problém s anémiou, vysokým tlakom alebo menopauzou, tak si radšej zadovážte ľanové semienka. Ak potrebujete doplniť vápnik pri osteoporóze alebo udržať energiu počas celého dňa, siahnite po chia semienkach. Ak chcete iba niečo zdravé a nie veľmi drahé, zvoľte ľanové semená.

Vo všeobecnosti platí, že čo sa týka zdravotných účinkov a ceny, je lepšie v prvom rade konzumovať tradičné slovenské superpotraviny a nové exotické superpotraviny (v bio kvalite) používať občas na obohatenie jedálnička.

Čítaj ďalej:  Zdravé stravovanie. Ako sa stravovať správne?

 

Náš zoznam odporúčaných tradičných slovenských superpotravín:

  • čerstvá dozretá zelenina (hlavne mrkva, kapusta a brokolica) – môže byť aj zelenina sparená, v podobe štiav alebo kvasená (kyslá kapusta)
  • čerstvé dozreté ovocie, hlavne čučoriedky
  • vlašské orechy
  • konopné semienka
  • mak siaty
  • ľanové semienka alebo ľanový olej
  • slnečnicové semienka
  • dyňové semienka
  • pohánka
  • ovos
  • včelie liečivá
  • fazuľa

Náš zoznam odporúčaných nových superpotravín – v bio kvalite

  • kokosový olej
  • aloe vera
  • zelené potraviny (chlorella, spirulina, …)
  • nepražené kakaové bôby
  • ženšen
  • chia semienka
Chia semienka ako superpotravina
  • Hodnotenie článku
5
Hodnotenie: 5.0 (1 hlasov)
Sending
Zatiaľ bez komentára. Buďte prvý

Pridaj komentár

*

code

Zdieľaní
Najlepšie recepty na internete. Uvarte si s nami rýchle a zdravé recepty a potešte svojich najbližších. Vyskúšajte overené vianočné či veľkonočné recepty, fitness recepty